Comunicazione, Editoria, New media

22 ottobre 2014 | 12:16

Ecco di cosa ha veramente bisogno un editore, secondo una ricerca Aie. I maggiori ostacoli all’innovazione? Accesso al credito e piccole dimensioni (DOCUMENTO)

Di che cosa ha veramente bisogno un editore per fare innovazione, in Europa? Un sondaggio cui hanno partecipato 120 aziende editoriali europee ha indagato e raccolto le necessità di ricerca e sviluppo più stringenti. La ricerca (Smartbook di TISP .Pdf), condotta tra editori proveniente dai principali paesi europei da TISP- Technology and Innovation for Smart Publishing, il network finanziato dalla Commissione Europea e coordinato da Aie ha anzitutto scoperto che l’innovazione svolge un ruolo fondamentale per gli editori: oltre tre quarti (77%) dei partecipanti alla ricerca qualitativa ha dichiarato di essere al lavoro nello sviluppo di nuovi prodotti e servizi.

Il comunicato stampa Aie

Quali sono i risultati? Prima di tutto, l’accesso al credito è ritenuto il più grande ostacolo all’innovazione (circa la metà dei rispondenti l’ha indicato come la maggiore barriera), soprattutto per la scarsa agilità degli strumenti per accedervi. In altre parole, i partecipanti al sondaggio hanno indicato che non è sufficiente stanziare dei finanziamenti: “se il processo per accedere e utilizzare il credito non è agile, non funzionerà.Marco Polillo, presidente Aie Innovazione significa avere rapido accesso a piccole somme di denaro, con requisiti di reporting ragionevoli”. Nella classifica degli ostacoli all’innovazione, l’accesso al credito è seguito dalla mancanza di dimensioni sufficienti per affrontare un mercato sempre più globale e di adeguate infrastrutture per la ricerca. Per la stragrande maggioranza però la chiave per azioni di ricerca e sviluppo davvero efficaci sta nella collaborazione, ancora meglio se internazionale: il 67% dei rispondenti “è disponibile a essere coinvolto in strategie collaborative, ad esempio progetti di R&S in collaborazione con altre aziende e istituti di ricerca europei”. La motivazione principale è la condivisione dei rischi, l’“accesso a quei talenti che non sono presenti in azienda”, e la possibilità di unire ”professionalità diverse” per I maggiori ostacoli all'innovazionecompetere in un mercato dominato da “pochi player di grandi dimensioni”. Il mercato europeo, diviso in piccoli mercati definiti da aree linguistiche rende la collaborazione internazionale preferibile a quella locale: “È meglio condividere informazioni con colleghi che non mirano alla stessa area commerciale”. Per quanto riguarda invece gli ambiti in cui l’investimento in ricerca e sviluppo è considerato più importante, la maggior parte dei partecipanti ha indicato la distribuzione digitale e le tecnologie di gestione dei diritti d’autore. Significativa anche l’attenzione degli editori a un tema come l’accessibilità per i non vedenti.

Il campione – Oltre 1.000 gli editori contattati; 360 hanno dimostrato interesse per l’iniziativa e 120 hanno compilato un dettagliato questionario. I partecipanti al sondaggio si collocano in tutte le aree del settore editoriale. Per la maggior parte – 41% dei partecipanti – le attività di R&S sono svolte all’interno dell’azienda, ma senza un dipartimento dedicato, mentre il 16% dichiara di non dedicare alcuna risorsa alla R&S e solo il 18% può vantare un dipartimento ad hoc. L’8% si appoggia a service provider esterni e solo il 6% collabora con università o altri istituti di ricerca. L’indagine è stata elaborata da un team composto da iMinds (un centro dell’Università di Ghent in Belgio), l’Associazione Italiana Editori (AIE), Gutenberg University (Germania), la Federazione degli Editori Europei (FEP) e la Frankfurt Book Fair (FBF).

Clicca qui per la ricerca Smartbook di TISP .Pdf

Survey “R&D needs in European book publishing”
Access to finance is biggest obstacle for innovation / Growing interest in international cooperation

By TISP network

Innovation is of great importance to book publishers: almost three quarters (77%) of the over 120 respondents to a Europe-wide qualitative survey said they are developing new products and services. However, there are several barriers limiting the ability of publishers to innovate. Access to finance is perceived as the biggest obstacle to innovation (almost half of the respondents indicated that it is as the main barrier), followed by a lack of scale and a lack of infrastructure. Legal issues are viewed as less significant; and a number of respondents pointed to the need for a new mindset that embraces innovation.

These are some of the main results of the qualitative survey, which was conducted among European book publishers by the EU-funded network Technology and Innovation for Smart Publishing (TISP), in cooperation with the Frankfurt Book Fair. Over 1,000 publishers were contacted; 360 reacted with interest, and 120 publishers from across Europe submitted a detailed response to the questionnaire. The respondents stem from all walks of publishing – educational (36%, multiple answers were possible), academic (33%), STM (12%), trade (both fiction and non-fiction, 65%), children’s books (25%), etc. They include small and medium-sized enterprises (SMEs) (56%) as well as large enterprises (25%) and start-ups (13%).

Main obstacles to innovation

I maggiori ostacoli all'innovazione

16% of the respondents do not devote any resources to R&D, 18% have a dedicated R&D department. The majority (41%) covers its R&D needs in-house, but without a dedicated R&D department; instead, other departments like sales or business development take on the role. Only 8% rely on external service providers for their R&D needs, and only 6% cooperate with universities or other research institutions.

67% of the respondents claimed that they “envisage getting involved in a collaborative approach, e.g. an R&D project in cooperation with other European companies and research institutions”. All large enterprises responding to the questionnaire said they would be willing to cooperate; they were followed by start-ups and SMEs. The respondents explained their increasing willingness to collaborate with the insight that the global market requires engagement “with others [to...] be able to achieve our goals”. Scale was a key issue for the respondents, who see the need to compete in a market dominated by “a few hugely wealthy corporations on the West Coast of the USA”. Cooperation is seen as a means of sharing risks – of gaining “access to talent not present in the company” and bringing “diverse skills together”. At the same time some of the respondents claimed that the European market, which is divided into small markets defined by linguistic areas, makes international cooperation preferable to local cooperation: “It is better to share knowledge with colleagues who do not aim for the same commercial market”.

The leading response to the question of where the R&D needs were greatest was “digital distribution”. On the basis of a list proposed by TISP experts, the respondents were asked to rate possible R&D areas from 1 (not important) to 6 (very important). The results were as follows:

digital distribution – average rating: 4.94 (closest to 6 = very important)
file formats – average rating: 4.88
interactive content – average rating: 4.78
multimedia content production – average rating: 4.7
e-commerce – average rating: 4.66
market research and market testing – average rating: 4.65
copyright licensing – average rating: 4.64
discoverability tools – average rating: 4.55
Finally, respondents were also invited to freely formulate their own comments, in order to elaborate on their responses or add aspects they thought were missing. One respondent said: “We need distribution infrastructures where the terms of doing business together are not dictated by absurdly huge companies. Obviously, this needs alternative distribution structures, where research is needed in order to build equally smart services.” EU-funding was seen by some as a possible instrument to enable access to finance and research, yet there were also reservations, for instance: “One big issue with EU and innovation is, again, scale and speed. If the process to get and use funding is too cumbersome, it won’t work. Innovation means having rapid access to small amounts of money, with reasonable reporting requirements.”

The survey was evaluated by a team composed of iMinds (Belgium/Flanders), the Italian Publishers Association (AIE), Gutenberg University (Germany), the Federation of European Publishers (FEP), Frankfurt Book Fair.

For more information, have a look at the TISP survey presentation.