13 marzo 2015 | 15:46

I comunicati stampa delle aziende tra le ‘News’ di Google. Più visibilità per le imprese ma rischio di distorsione informativa per gli utenti

Google ha deciso di rinnovare la politica aziendale, e lo fa inserendo nella sezione ‘Notizie’ i comunicati stampa. I nuovi risultati di ricerca permetterebbero di risalire direttamente alle dichiarazioni rilasciate dai diversi soggetti, permettendo alle dichiarazioni rilasciate dalle diverse società di avere la stessa visibilità delle fonti tradizionali.
Lo riferisce la testata Reuters, sottolineando che in realtà i comunicati sono a disposizione sin dal mese di settembre. Un portavoce di Google ha commentato: “L’obiettivo della ricerca è permettere agli utenti di ottenere la risposta giusta il più rapidamente possibile – che sia l’articolo di un grande giornale, di una piccola nicchia editoriale o anche un comunicato.”

A prima vista, l’operazione appare del tutto ragionevole, ma non si possono scordare casi come quello di Gemalto, il produttore di schede Sim che è stato al centro di una storia di sospetta pirateria informatica. Come sottolinea Reuters, il comunicato stampa della società, che aveva fortemente minimizzato la vicenda, era apparso in testa superato ai risultati del motore di ricerca.

Google intanto sottolinea che non accetta o accetterà in futuro denaro dalle aziende per aiutarle a ottenere posizioni ottimali nella sezione dedicata alle notizie, ma questo non esclude che le stesse non ricorreranno ad ogni sorta di trucco Seo. Senza considerare il fatto che cresce per gli stessi utenti il dubbio di essere di fronte a una notizia reale, e non a un comunicato stampa realizzato dalla società in questione.

Eirc Schimdt, amministratore delegato di Google.

Google change allows company statements to top news searches

(Reuters)  A little-noticed change in the way Google selects search results has allowed company statements to top the list of news links shown when users search for information on businesses.

The measure may cost news publishers web traffic and risks misleading users, analysts said.

A Google spokeswoman said that in September the search giant widened the number of sources from which it drew the entries that appear in the “in the news” section of its search results page.

Previously, only links to stories on approved news sites such as those of newspapers and TV stations appeared in this section of the main search page.

“The goal of search is to get users the right answer at any one time as quickly as possible — that may mean returning an article from an established publisher or from a smaller niche publisher or indeed it might be a press release,” the Google spokeswoman said.

She added Google, which did not announce the September change, does not get paid for including press releases on the lists.

Recent examples of companies whose announcements topped the “in the news” section include Franco-Dutch SIM card maker Gemalto.

Last month, Gemalto confirmed reports it had likely been the victim of hacking by U.S. and British spies. The story garnered wide media attention but when users did a Google search for the word “Gemalto”, the first “in the news” listing was a Gemalto statement, which played down the impact of the hacking.

Earlier this week, on the day Apple launched its new watch, a link to a promotional site for the product topped the “in the news” selection.

Gemalto and Apple were not available for comment.

Josh Schwartz, chief data scientist at Chartbeat, which tracks web traffic for news publishers and others, said it was likely that companies could use search engine optimization techniques to lift their rankings in the news listings.

He said the new system could confuse readers, directing them towards public relations material and away from news reports.

That also poses a risk to news organizations that rely on Google and other search engines to direct readers to their websites.

“The ‘in the news’ modules are potentially an extremely powerful driver of traffic,” Schwartz said. “It could cost news sites traffic.”(Reuters, 11 marzo 2015)