18 marzo 2015 | 16:50

L’industria editoriale si divide sul futuro del self publishing. Pregi e difetti secondo alcuni esperti del settore

“Il self publishing, un tempo considerato un mero atto di vanità, è oggi un importante business per gli autori su ebook. Nel 2013 sono stati auto pubblicati circa 460.000 titoli in tutto il mondo, il quintuplo rispetto a cinque anni fa secondo il gruppo di ricerca Bowker. L’industria sta “evolvendo da spazio frenetico,  stile selvaggio west, a business più serio”.
Scott Pack, publisher di Aardvark Bureau, e che ha lavorato presso HarperCollins, ritiene che il settore abbia realmente trasformato l’industria. “Il paesaggio editoriale ha subito un cambiamento radicale,” dice infatti.
Una tale crescita ha provocato proteste verso coloro che considerano ancora le case editrici come i migliori canali e distributori di titoli di qualità. “Io la chiamo una guerra civile”, dice Ed Nawotka, editore di Perspectives, rivista di settore.

Darren Hardy, Amazon UK (Coachmatias.com)

Secondo i dati  riportati dallo scrittore Hugh Howey, le opere autopubblicate rappresentano il 40% dei diritti d’autore generati su Amazon su ebook. Di contro, i cinque principali colossi dell’editoria forniscono il 35% dei diritti di ebook (i dati escludono le vendite di libri fisici e anticipi per gli autori).

Questo nuovo scenario dipende soprattutto da Amazon, la più grande libreria del mondo, nonchè pioniere del self publishing. La piattaforma consente agli autori di pubblicare titoli digitali e fisici, e di registrare audiolibri da distribuire sulla piattaforma Audible.
Nel 2013, secondo la ricerca di Bowker, gli autori hanno pubblicato 186.000 libri cartacei attraverso CreateSpace (Amazon), più del doppio rispetto ad altre piattaforme altrettanto popolari, come Smashwords e Lulu Enterprises.

Il self publishing si è rivelato un trampolino di lancio per Amazon: vengono offerte anticipazioni dagli autori e si commercializzano i loro prodotti finiti. Il gruppo e-commerce vanta oggi 14 marchi, da Thomas & Mercer (thriller) a Waterfall Press (libri religiosi).

“Amazon sta usando il self publishing come mazza per prendere a pugni gli editori”, ha dichiarato Mark Cater, fondatore della rivale Smashwords.

Uno dei vantaggi di Amazon è che  permette di integrare la pubblicazione e la vendita al dettaglio, ed offre incentivi a quegli autori che decidono di vendere i loro libri in esclusiva sul sito. “Chiaramente avere l’esclusività su Amazon per noi è meglio”, dice Darren Hardy, responsabile del servizio self-publishing di Amazon nel Regno Unito, aggiungendo però che ciò non è obbligatorio per gli autori.
Allo stesso tempo librerie come la catena statunitense Barnes & Noble continuano a rifiutarsi di fare scorta di libri pubblicati da Amazon, il che significa per gli autori che si impegnano in esclusa con Amazon sacrificare una parte significativa del loro pubblico.
Alcune librerie si mostrano ancora riluttanti, altri editori invece sembrano essersi lasciati alle spalle le paure di un tempo. “Due anni fa, il panico è stata una reazione razionale. Ora non la penso più così”, dice Mike Shatkzin, consulente editoriale.
Oggi, piuttosto che farsi prendere dal panico, gli editori stanno cercando di adattarsi ai cambiamenti. Come? Fornendo agli autori più informazioni sulle vendite, o in alternativa seguire in ritardo la strada di Amazon.

‘Authonomy’, sito di proprietà di HarperCollins, ha anche cercato di aggirare il processo tradizionale di pubblicazione dei contratti: scrittori caricano i loro lavori, i lettori postano recensioni, ed ogni mese cinque manoscritti vengono selezionati per la revisione dagli editori HarperCollins.
Altri editori offrono ora servizi ad autori che cercano di trovare un modo per pubblicare le loro opere. Penguin ha pagato 116 milioni di dollari per Author Solutions, che opera nel self-publishing. Author Solutions ha lavorato con 180.000 autori, ma questi hanno pubblicato solo una media di 1,25 libri, il che suggerisce un certo tasso di insuccesso.
I più critici dicono che i prezzi proposti da Author Solution – vedi  1.200 dollari per un comunicato stampa pensato per il web – sarebbero eccessivi. L’azienda sta inoltre affrontando una causa negli Stati Uniti, accusata di non aver pagato le royalties, di presentare errori nei testi e un tariffario per servizi che “non riescono a fornire ciò che promettono”. L’azienda in tutto ciò prende le distanze e nega ogni illecito.

Quanto detto sarebbe una chiara testimonianza di come il processo di pubblicazione non richieda più alcun intermediario. Ma gli editori tradizionali garantiscono ancora qualche vantaggio: uno di questi è la portata internazionale, la forte valenza sui mercati esteri, un altro ancora – non da sottovalutare – è l’assoluta efficienza.

Books industry divided over new era of self-publishing

(FT) Mark Dawson used to write 3,000 words a day: half on his commute into London, and half on the way back home. The cramming has paid off. Last year, Mr Dawson earned a six-figure income from his books — and gave up his day job as a lawyer to write full time.
Unusually, however, the success of his writing career came without the help of a traditional publishing house.
Mr Dawson’s first two novels — published by Macmillan over a decade ago — sold fewer than 700 copies. His latest titles, both of which were self-published via Amazon and other platforms, have sold 150,000.

“Self-publishing, once seen as an exercise in vanity, has become a viable economic enterprise for authors of ebooks. Nearly 460,000 titles were self-published globally in 2013, up fivefold in five years, according to Bowker, the research group. The industry is “evolving from a frantic, wild west-style space to a more serious business”, it says.

Scott Pack, a publisher at Aardvark Bureau who used to work at HarperCollins, believes the sector has transformed the industry. “It has dramatically changed the publishing landscape,” he says.

That growth has caused ructions over whether publishing houses are still the best filters and marketers of quality titles. “I call it a civil war,” says Ed Nawotka, editor of Publishing Perspectives, an industry magazine.

The biggest publishers — including Penguin Random House, part-owned by Pearson, parent company of the Financial Times, and HarperCollins, which is owned by News Corp — report hundreds of millions of dollars in annual operating profits, at margins of 10-15 per cent.

However, every part of the publishing process can now be replicated and managed by authors themselves. Mr Dawson has built a team of advance readers — about 500 people who agree to send feedback on each book, in exchange for a free copy — and a mailing list of 10,000 people.

Self-published works account for 40 per cent of author royalties generated by ebooks on Amazon, according to data compiled by author Hugh Howey. By contrast, the Big Five publishers deliver 35 per cent of ebook royalties. (The figures exclude physical book sales and advance payments to authors.)

Much of this is down to Amazon, the world’s largest bookstore and the pioneer of self-publishing. It allows authors to publish digital and physical titles, and to record audiobooks to be distributed on its platform, Audible.

Authors published 186,000 physical books using Amazon’s CreateSpace in 2013, according to Bowker research — more than twice as many as the next most popular platforms, Smashwords and Lulu Enterprises.

Self-publishing has proved a launch pad for Amazon to offer authors advances, and to market their finished products. The ecommerce group now has 14 imprints, from Thomas & Mercer (thrillers) to Waterfall Press (Christian books).

“Amazon is using self-publishing as a bludgeon to pummel publishers,” says Mark Cater, founder of rival platform Smashwords, which has also felt the effects of competing with the technology group. “For Amazon to succeed . . . it doesn’t need to take away 100 per cent of publishers’ revenues. If it can take away 10-20 per cent, it undermines their business model.”

One of Amazon’s advantages is that it integrates publishing and retailing. It offers incentives to those authors who sell their books exclusively on its site.

“Clearly making it exclusive to Amazon is better for us,” says Darren Hardy, the head of Amazon’s self-publishing arm in the UK, who added that this is not compulsory for authors.

At the same time, bookstores such as Barnes & Noble, the US chain, are still refusing to stock Amazon’s print books, meaning that authors who pledge exclusivity to Amazon will sacrifice a significant part of their audience.

With physical bookstores proving resilient, some of publishers’ existential fears have lifted. “Two years ago panic was a rational reaction. Now I don’t think it is,” says Mike Shatkzin, a publishing consultant.

Instead of panicking, publishers are trying to adapt. They are providing authors with more information on sales, belatedly following Amazon’s lead.

Authonomy, a site owned by HarperCollins, also aims to circumvent the traditional process for getting publishing contracts: writers upload their work, readers post reviews, and each month five manuscripts are selected for review by HarperCollins editors. Some, such as romantic comedy writer Kat French, have won publishing contracts.

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Other publishers now offer services to authors looking to publish their works. Penguin paid $116m for Author Solutions, which operates a variety of self-publishing imprints. Author Solutions has worked with 180,000 authors, but these have only published an average of 1.25 books, suggesting a high failure rate.

Critics say that Author Solutions’ prices — which include $1,200 for a web-optimised press release — are excessive. The company faces a class auction lawsuit in the US, where it is accused of failing to pay royalties, introducing errors into books and charging for services that “fail to deliver what they promise”. The company denies wrongdoing.

Authors’ services are testament to how the publishing process no longer requires a middleman.

But traditional publishers still have advantages. One is their international reach: even Mr Dawson uses an intermediary to sell his books in Germany, a market he does not know.

Another is sheer efficiency. “If Hilary Mantel chose to self-publish her next book, she would still sell hundreds of thousands,” says Mr Pack, formerly of HarperCollins. “One of the reasons she doesn’t is the time factor. She wants to write.” (Ft.com, 18 marzo 2015)