19 marzo 2015 | 16:51

Adeguare i contenuti ai picchi di acceso e agli utenti, la soluzione paywall dell’Irish Times

L’Irish Times, periodico irlandese, cambia strategia per i contenuti online e introduce gli articoli a pagamento, il paywall. Già sperimentato dal 2002 al 2008 questa volta il passaggio, accuratamente studiato, sembra essere definitivo. Nieman Lab analizza la strategia dietro a questa decisione.

kevin o'sullivan

Kevin O’Sullivan (foto UTV Ireland)

The Irish Times has changed its approach to paying for digital content before. From 2002 to 2008, the paper charged for online content, which it was publishing online at Ireland.com. When it integrated its print and digital newsrooms and moved its web presence to IrishTimes.com, it decided to take down its wall. (The Times did introduce paid access to its online crossword puzzles and digital archive; both of those services are now included in the price of a digital subscription.)

Il paywall è online da oltre un anno, recentemente è stato creato un team che analizza i dati di traffico per costruire una nuova struttura all’interno del giornale che si occupa del marketing digitale e del rapporto con il cliente. L’investimento monetario è stato di 2 milioni di di euro e 35 nuove assunzioni sia nella redazione digitale del giornale che nella parte commerciale.

The paywall has been in the works for more than a year, as the Times has revamped its processes toward a more digital focus, creating that analytics team and building a new infrastructure to focus on digital marketing and customer relations. The Irish Times has invested about €2 million ($2.12 million U.S.) over the past 18 months to implement the changes, and has also added 35 staffers in mostly digital areas on both the editorial and business sides of the operation.

Il giornale cartaceo ha una distribuzione di 76 mila copie e prima l’edizione cartacea dettava i tempi di lavoro della redazione. Ora con il paywall è diverso, come spiega il direttore Kevin O’Sullivan: “Adeguiamo i nostri contenuti in base ai picchi di accessi al sito e al tipo di utenti connessi” e sempre di più seguendo il tipo di dispositivo tecnologico attraverso cui si legge il sito, twitter e le app mobili la mattina presto, “abbiamo un alto numero di pendolari che ci leggono”.

“We work on a seven-day-week basis instead of having this old print mentality of a wind down on a Saturday. That doesn’t happen any more,” O’Sullivan said. “Actually, our targets for weekend expansion were the ones we met first when we changed to a seven-day scenario, which is quite interesting. We are then tailoring our content to our peaks during the day for different audiences, and increasingly in terms of technology and how our content is consumed. So, Twitter is more significant in the early morning and app use is very strong early morning as well, as there’s a very significant commuting population.”

How The Irish Times developed its new (very relaxed) metered paywall (18 marzo 2015)