10 aprile 2015 | 18:18

Notizie su una sola riga, la sfida del New York Times per i lettori da Apple Watch

Quante news possono entrare in una riga? “Rimarresti sorpreso” risponde Andrew Phelps, senior product manager al The New York Times che ha sviluppato le storie su una sola riga specificatamente per l’Apple Watch, come riporta Journalism.co.uk. Ma non è semplice come apparentemente potrebbe sembrare, “richiede molta cura e lavoro” precisa Phelps.

La scelta del New York Times è quindi quella di personalizzare le news appositamente per questo nuovo dispositivo. Non si tratterà infatti di tweets o di titoli ma di storie brevi, per un massimo di sei righe- quante ce ne stanno sullo schermo –  che contengono diverse informazioni, ma con un approccio più personale rispetto al tono solito della testata.

Rather than adapting web headlines for smartwatch screens or shrinking its existing app, The New York Times on Apple Watch will offer “just a slice of a story”. “They’re not quite headlines or tweets”, Phelps explained. “They’re meant to be just as short and convey just as much information, but to be a little bit more personal and personable than I think readers are accustomed to hearing from the Times.”

NYT-Apple WatchLa sfida è decisiva e difficile, e comporta scegliere le abbreviazioni migliori, seguire il proprio istinto e gusto perché è un territorio ancora inesplorato, continua Phelps.

Journalists have been working closely with the Times’s copy editors to suss out which abbreviations work best for one-sentence stories, although Phelps admitted “it’s an ongoing experiment”. ”There’s no rulebook, we’re using our gut, we’re using our tastes to determine what feels right and kind of inventing this as we go along.” “Do we need to say President Obama or can we get away with Obama or Mr Obama?” he asked as an example.

Gli aggiornamenti non saranno molti, un massimo di 5-7. Anche la redazione si è dovuta riorganizzare per aggiustarsi ai cambiamenti in corso che per Phelps trasformeranno il modo di fruire le news e che verranno lette in futuro su schermi sempre più piccoli.

“The system we’re moving towards is having editors on our central newsdesk also treating mobile as a primary platform and it’s their full-time jobs,” he said. Although smart watches are still something of a niche product, Phelps believes the industry could see a shift from mobile to smaller screens over the next few years, in the same way most outlets have now seen mobile web traffic overtake desktop. ”I think when cellphones came out everyone said they were for emergencies only, remember? And now of course they’re commonplace.

NYTimes to launch ‘one-sentence stories’ for Apple Watch (Journalism.co.uk, 31 marzo 2015)