20 gennaio 2016 | 11:19

La scozzese Johnston Press mette in vendita i giornali con scarse performance digitali e pubblicitarie

Johnston Press, la multimedia company scozzese che annovera i quotidiani ‘The Scotsman’, ‘Yorkshire Post’ e ‘Falkirk Herald’, ha annunciato un piano per vendere un determinato numero di giornali in modo tale da finire di pagare la montagna di debiti che ha reso sempre più allarmati gli investitori.

Johnston Press ha così annunciato di voler tagliare cento posti di lavoro come parte della strategia per risparmiare denaro ed ha identificato un numero di marchi che non faranno più parte del suo futuro a lungo termine. Proprio questi saranno messi in vendita a prezzo di saldo.

In una nota di mercato, uscita il 19 gennaio, l’editore del ‘Scotsman’ ha delineato i criteri utilizzati per decidere quali titoli vendere. Non facendo nessun nome, verranno messi in vendita tutti i giornali che non hanno sufficienti segnali di crescita nel digitale o ricavi pubblicitari consistenti.

La decisione, si legge su Thedrum.com, della società di vendere queste testate assomiglia più ad una mossa per aiutare ad estinguere il debito, che si appresta ad essere di 181 milioni di sterline entro la fine dell’anno.

I ricavi pubblicitari nel digitale, per gli editori, sono cresciuti del 12% nello scorso anno, ma tale percentuale non è sufficiente per rimediare ad un ribasso del 12% nella pubblicità su stampa e di un ribasso del 7% nei ricavi diffusionali.

Johnston Press reveals plans to sell a number of underperforming newspapers

Johnston Press has announced plans to sell a number of newspapers in order to pay off mounting debt which has left investors increasingly concerned.

Just one week after Johnston Press announced that it would cut up to 100 editorial jobs as part of a cost saving strategy, it revealed that it has identified “a number of brands” that are not “part of its long-term future” and would put them up for sale.

In a trading statement released today (19 January), the publisher of The Scotsman laid out the criteria it used to decide which titles would go.

While it never named any specific newspapers, it did say that titles outside the regions it wants to focus on or which have not shown sufficient signs of digital growth or ad revenue would be put up for sale.

A spokesperson for Johnston Press it would “make further announcements when, and if, it is appropriate” and added that proceeds from any potential sale could be “invested in our growth markets, and to further deliver the business.”

The company’s decision to sell the titles is most likely a move designed to help it pay off its net debt which is reported to stand at around £181m by the end of the year.

Digital ad revenue for the publisher grew 12 per cent last year; however, the increase was not enough to make up for a 12 per cent fall in print advertising and a 7 per cent decline in circulation revenues. The trading update, for the year to 2 January 2016, said underlying total revenues had fallen 7 per cent year on year.